Tugas Perkembangan
Dewasa
DEWASA MUDA
Menurut
Piaget, pada tahap young adulthood ini, para dewasa muda sedang berada dalam
tahap kognitif postformal thought. Cara pemikiran orang
dewasa biasanya sudah fleksibel, terbuka, adaptif, dan individualistik. Biasanya
ditandai dengan kemampuan untuk menghadapi ketidakpastian, ketidakstabilan,
sesuatu yang kontradiktif, ketidaksempurnaan, dan berkompromi.
Jan
Sinnot (1984,1998) telah menyimpulkan beberapa ciri-ciri dari cara berpikir
pada tahap postformal thought, di antaranya:
·
Shifting gears. Kemampuan untuk mempertimbangkan
kehidupan nyata dan membedakannya dengan “teori-teori” dengan cara berpikir
abstrak dan praktis.
·
Multiple causality, multiple solutions. Sadar bahwa
sebagian besar masalah mempunyai beberapa sebab dan solusi, dan bahwa beberapa
solusi dapat lebih efektif daripada yang lain.
·
Pragmatism. Kemampuan untuk memilih mana solusi
yang terbaik dengan mempertimbangkan kriteria-kriterianya.
·
Awareness of paradox. Kemampuan untuk mengenali bahwa sebuah
masalah atau solusi dapat melibatkan konflik inherent.
Yang dimaksud dengan trait model yang akan disebutkan di sini adalah perilaku yang mengacu pada kestabilan atau perubahan dalam tingkah laku atau kepribadian. Five-Factors Model, menurut Costa dan McCrae:
1.
Neuroticism meliputi enam perilaku yang mengacu
pada ketidakstabilan emosional: gelisah, hostility, depresi,
self-consciousness, impulsiveness, dan vulnerability.
2.
Extraversion meliputi kehangatan, gregariousness,
asertif, aktivitas, mencari kesenangan, dan emosi-emosi positif. Mereka
menikmati hidup.
3.
Openness to experience meliputi orang-orang yang suka
mencoba hal-hal baru dan selalu mempunyai ide-ide baru. Mereka mempunyai
perasaan yang kuat dan imajinasi yang menakjubkan. Mereka menghargai keindahan
dan seni dan mempertanyakan nilai-nilai tradisional.
4.
Conscientious meliputi orang-orang pemegang target.
Mereka kompeten, teratur, sibuk, berkepentingan, dan disiplin.
5.
Agreeable meliputi orang-orang yang mudah mempercayai,
straightforward, tidak memikirkan diri sendiri, patuh, modest, dan mudah
terpatahkan.
Perkembangan kepribadian (Costa dan McCrae):
Ada enam elemen yang
tidak dapat terpisahkan dalam proses perkembangan kepribadian: basic
tendencies, external influences, characteristic adaptation, self-concept,
objective biography, dan dynamic processes.
Basic tendencies atau
kecenderungan-kecenderungan dasar tidak hanya meliputi tingkah laku, tetapi
juga kesehatan fisik, penampilan, gender, orientasi seksual, inteligensi, dan
bakat seni. Kecenderungan-kecenderungan dasar ini, yang mungkin saja diwarisi
atau diperoleh, kemudian berinteraksi dengan external influences atau
pengaruh-pengaruh lingkungan dan menghasilkan characteristic adaptations yaitu
peran-peran dalam kehidupan sosial, sikap, minat, keahlian, aktivitas,
kebiasaan, dan kepercayaan. Hal-hal ini didapatkan dengan menyesuaikan antara
basic tendencies dengan external influences. Basic Tendencies yang berinteraksi
dengan characteristic adaptation kemudian membentuk sebuah self-concept, yang
hanya memiliki sebagian kemiripan dengan objective biography, sebuah event
sebenarnya dari hidup seseorang. Dynamic processes menghubungkan kelima elemen
di atas, salah satu prosesnya adalah belajar, yang memungkinkan orang untuk
menyesuaikan dirinya dengan pengaruh-pengaruh lingkungannya.
DEWASA AWAL
Psikologi Perkembangan adalah pengkajian ilmu
yang berhubung dengan perkembangan manusia bermula ketika ianya disenyawakan
diikuti dengan kehidupan bayi, kanak-kanak, remaja, dewasa dan akhirnya kematian. Ia menyentuh aspek-aspek tentang kitaran
kehidupan manusia iaitu fizikal, kognisi, personaliti dan sosial.
Dewasa Awal adalah merupakan satu tahap yang
dianggap kritikal selepas alam remaja. Ia dianggap kritikal adalah disebabkan pada waktu ini manusia
berada pada tahap awal pembentukan kerjaya dan keluarga. Pada peringkat
ini, seseorang perlu membuat pilihan yang tepat demi menjamin masa depannya
terhadap kerjaya dan keluarga. Pada waktu ini juga seseorang akan
menghadapi dilemma antara kerjaya dan keluarga. Pelbagai masalah mula timbul
terutamanya dalam perkembangan kerjaya dan juga hubungan dalam keluarga. Menurut Teori Erikson, Tahap Dewasa
Awal iaitu mereka di dalam lingkungan umur 20 an ke 30 an.
Pada tahap ini manusia mula menerima dan memikul tanggungjawab yang lebih
berat. Pada tahap ini juga hubungan intim mula berlaku dan berkembang.
DEWASA
AKHIR
Andainya individu dipanjangkan
umurnya,berkesempatan ia untuk melalui tahap terakhir dalam pusingan kehidupan
manusia iaitu apabila dapat berada di tahap lanjut usia atau di Malaysia lebih
dikenali sebagai "usia emas". Di Jepun, orang tua mereka didapati
mempunyai umur hayat yang lebih panjang berbanding dengan masyarakat lanjut
usia di negara-negara lain. Mungkin ini berlaku kerana pelbagai faktor yang
ada.
Dalam kebanyakan masyarakat menjadi tua membawa pelbagai konotasi negatif. Seperti mana dengan konsep kematian, umur tua kadang kala menjadi taboo. Dalam masyarakat yang mengamalkan sikap positif seperti penyayang, usia tua disenangi oleh majoriti ahli masyarakat dan orang-orang tua dan mereka dikenali dengan panggilan tuawan, lanjut usia, warga tua(senior citizens), tahap umur keemasan (golden-agers), tahap umur menuai (harvest years) dan sebagainya.
Ahli psikologi perkembangan yang
mengkhusus dalam bidang tahap lanjut usia ini akan mempelajari bidang ilmu
gerontologi. Bidang ilmu gerontologi khusus mengkaji proses penuaan. Dalam
kajian bidang ilmu ini, didapati kemajuan yang dicapai dalam pelbagai bidang
telah meninggikan atau meningkatkan kualiti kehidupan manusia menyebabkan umur
hayat manusia menjadi bertambah panjang dan lain-lain lagi.
Terdapat pelbagai definisi untuk tahap lanjut usia.
Berpandukan kepada tahap umur, tahap lanjut usia dapat dibahagikan kepada tiga
sub-tahap yaitu:
1) Tahap awal tua bermula daripada
53 hingga 63 tahun.
2) Tahap pertengahan tua bermula
daripada 65 hingga 70 tahun dan
3) Tahap tua sebenar apabila
individu berusia daripada 70 tahun ke atas
Walau bagaimanapun, dewasa akhir
selalunya dikira daripada umur 65 tahun ke atas.
Lugo dan Hershey (1997) pula ada mendefinisikan tahap lanjut
usia atau dewasa akhir ini kepada beberapa kriteria merujuk kepada aspek
tertentu yaitu pertumbuhan dan perkembangan fizikal, kognitif dan emosi serta
emosi. Perkara-perkara tersebut akan
dibincangkan dengan lebih terperinci dalam ruangan ini.
0 Komentar untuk "Tugas Perkembangan Dewasa"